Disease is business, prevention is not - dr. Tessa Kouwenhoven, bedrijfsarts

Terug naar overzicht BG dagen 2019

“In één keer was hij patiënt en ik mantelzorger. En dan zit je ineens aan de andere kant van de tafel: ‘Wat is uw diagnose, wat is prognose en o ja, ik moet ook nog even een probleemanalyse maken’. Na tien minuten stonden we weer buiten, met een A4-tje op zak.” Kouwenhoven nam een stille zaal mee in haar persoonlijke verhaal over ‘de andere kant van de tafel’.  “Ik sta hier nu als bedrijfsarts, als een van u. Is dit nu hoe ons vak beleefd wordt? Zo focussen we op ziekte en de mens is zoveel meer dan de ziekte. Op het moment van zo’n diagnose raak je veel meer kwijt dan je gezondheid. En wij zetten ze binnen tien minuten weg met een papiertje. Dat moet anders. En dat kan ook.”

 

Ander gedrag? Snel belonen!

Wat volgt, is een inspirerend verhaal over hoe mensen te bewegen zijn tot ander gedrag. Want, zo zegt Kouwenhoven, kennis alleen is niet genoeg. Weten wat gezond en ongezond is, maakt niet dat je de gezonde keuze maakt. Mensen passen hun gedrag pas aan als ze op korte termijn een beloning krijgen. En bedrijfsartsen kunnen zich onderscheiden omdat zij de mensen al kunnen zien voor zij patiënt worden. “De curatieve sector wacht op de patiënten, want zij zijn niet daar waar de mensen nog niet ziek zijn. Wij zijn daar wel, we hebben invloed op werkomstandigheden en wij kunnen daar evidence based gevolg aan geven. Dit geeft ons een unieke rol binnen de leefstijlgeneeskunde.”

Blijf herhalen

Kouwenhoven werkte mee aan succesvolle ‘blended gezondheidsprogramma’s’ die aantoonbaar langdurig aanzetten tot gezonder gedrag van deelnemers. Ze adviseert de deelnemers in de zaal om hun boodschap te blijven herhalen: “Wat je morgen kunt doen is naar je leidinggevende gaan. Breng steeds weer leefstijl in en leg uit waarom het belangrijk is. Think big and act small. In het begin ben je een roeper in de woestijn. Maar door steeds kleine programma’s uit te voeren en de taal van het bedrijf te spreken kun je laten zien dat het werkt.” 

Bekijk ook het verslag in Tweets