Geplaatst 7 augustus 2025
Het is aan de bedrijfsarts (of zijn gedelegeerden) om te bepalen wanneer iemand terug verwacht wordt op het spreekuur. Het tijdig oproepen van patiënt valt onder het totaal van de sociaal-medische begeleiding waar de bedrijfsarts eindverantwoordelijke is (zie leidraad Taakdelegatie). Dat impliceert artikel 14 Arbeidsomstandighedenwet ook: ‘de werkgever moet zich bij de verzuimbegeleiding laten bijstaan door een bedrijfsarts’. Met andere woorden: het is aan de bedrijfsarts om hier autonoom over te kunnen adviseren (en niet werkgever of een niet-in-taakdelegatie werkende casemanager van de werkgever). Dit geldt ook als er sprake is van een Eigen Regie model.
De afspraken over de arbodienstverlening dienen volgens dezelfde Arbowet vastgelegd te worden in een basiscontract (of basisplus contract). Zie voor meer informatie de door OVAL opgestelde checklist. Daarin staat: ‘Vervolgafspraken door de bedrijfsarts voor een tussentijdse evaluatie of bijstelling van de probleemanalyse vinden plaats op basis van de inhoud van de achterliggende problematiek. De bedrijfsarts motiveert de frequentie voor de vervolgplanning. En motiveert waarom een vervolgafspraak vaker of minder vaak noodzakelijk is. Een reden daarvoor kan zijn dat professionele richtlijnen dit voorschrijven.’ Zie o.a. de NVAB-richtlijnen.
Hoewel de bedrijfsarts verantwoordelijk is voor de sociaal-medische begeleiding en daarmee ook de frequentie en timing van contactmomenten inhoudelijk bepaalt en adviseert, betekent dit niet dat de bedrijfsarts persoonlijk verantwoordelijk is voor het daadwerkelijk inplannen van de vervolgafspraken. Binnen het Eigen Regie model kunnen werkgevers hun werknemer, op basis van het advies van de bedrijfsarts, zelf inplannen bij de arbodienst.