Zaterdag 30 augustus publiceerde De Volkskrant een artikel over het verzuimbeleid bij een groot detentiecentrum van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hierin worden zowel de wet als het statuut van onze beroepsvereniging aangehaald. Wij nemen in deze kwestie geen inhoudelijke positie in, want we kennen niet alle feiten. Bovendien zijn we als wetenschappelijke beroepsvereniging voor bedrijfsartsen geen toezichthouder die tot taak heeft zulke feiten te verzamelen en te beoordelen. Daarvoor zijn de Nederlandse Arbeidsinspectie en het medisch tuchtrecht beschikbaar. Wel zetten we graag enkele vertrekpunten voor de bedrijfsgezondheidszorg op een rij.
Goede bedrijfsgezondheidszorg voldoet aan de Arbowet, de Wet Verbetering Poortwachter en wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen en normen van onze vereniging. Belangrijke vertrekpunten bij de zorg die bedrijfsartsen leveren zijn onder meer:
- De werkgever heeft een zorgplicht. Hij hoort het werk zodanig te organiseren dat hiervan geen nadelige invloed uitgaat op de veiligheid en gezondheid van werknemers.
- De werkgever is verplicht advies van de bedrijfsarts in te winnen bij het invullen van deze zorgplicht en bij de begeleiding van werknemers die door ziekte hun werk niet kunnen doen. De bedrijfsarts moet hierbij in de gelegenheid zijn alle werkplekken te bezoeken.
- De bedrijfsarts is een onafhankelijk medisch adviseur. Hij of zij hoort zich, net als alle andere geneeskundig specialisten, te houden aan strikte beroepsvereisten, waaronder het medisch beroepsgeheim.
- Elke werknemer heeft wettelijk recht op overleg met de bedrijfsarts, ook zonder ziekmelding en ook zonder toestemming of medeweten van de werkgever.
- De werkgever heeft geen toegang tot medische informatie van de werknemer.
- Elke werknemer mag bij gegronde twijfels over het advies van de bedrijfsarts vragen om een second opinion. Dit verzoek mag alleen onderbouwd met zwaarwegende argumenten geweigerd worden.
- De bedrijfsarts hoort een adequate procedure te hebben voor het afwikkelen van klachten.
We zetten ons met de wetenschappelijke beroepsvereniging in om bedrijfsartsen in de dagelijkse praktijk zo goed mogelijk toe te rusten met leidraden, nascholingen, opleidingseisen en richtlijnen. Ook zijn we graag bereid om als klankbord te fungeren voor leden die met vraagstukken worstelen. Wat ons betreft voeren we het gesprek hierover ook vooral met elkaar. Uitgaand van eenieders goede intenties tot het tegendeel is bewezen. Zodat er ruimte is om veilig te reflecteren, te confronteren en te leren. En hopelijk samen vooruitgang te boeken.
Worstel jij als bedrijfsarts met een dilemma of vraagstuk?
We zijn er graag voor je. Niet alleen als je een algemene vakinhoudelijke vraag hebt, maar ook als je het gevoel hebt dat je in de knel zit.