Tijdens de ALV presenteerde projectleider en praktijkopleider Frank Brouwer de chatbot die in ontwikkeling is voor de opleiding tot bedrijfsarts. Deze digitale assistent moet a(n)iossen en praktijkopleiders snel en begrijpelijk wegwijs maken in de vele regels, begrippen en documenten die bij de opleiding horen. Maar ook geïnteresseerde (basis-)artsen en zij-instromers kunnen van de chatbot gebruikmaken. Dankzij ZonMw ontving de NVAB eind 2024 subsidie binnen het programma Innovatieve Arbozorg om dit project te ontwikkelen. De komende periode wordt de laatste hand gelegd aan de tool.

Een oplossing voor taaie theorie en veel jargon
De opleiding tot bedrijfsarts kent een stevige theoretische basis en een omvangrijke set aan regels. Wie start als aios of praktijkopleider moet zich verdiepen in LOP, toetsboek, CAT’s, PO’s, KPB’s, Retrievals en meer. Volgens initiatiefnemer en praktijkopleider Frank Brouwer draagt dat bij aan een “hoog afvink-gehalte”, dat niet altijd uitnodigt en soms zelfs afremt.
Voor veel jonge bedrijfsartsen in opleiding en voor praktijkopleiders voelt het begin daardoor overweldigend. De uitdaging ligt niet alleen in het leren van het vak, maar ook in het doorgronden van de structuur van de opleiding. De nieuwe chatbot moet die drempel verlagen.
Heldere uitleg op verzoek: de chatbot als gids
“Met de chatbot willen we het eenvoudiger én leuker maken om te vinden wat er van je verwacht wordt,” zegt Brouwer. De bot wordt getraind met alle formele informatie over de opleiding, zoals het landelijk opleidingsplan en het toetsboek. Zo ontstaat één centrale plek waar gebruikers hun vragen kunnen stellen.
De chatbot zoekt eerst in de beschikbare documenten. Als het antwoord daar niet te vinden is, kijkt hij op internet. Blijft het dan nog onduidelijk, dan verwijst Tobias door naar de NVAB, zodat gebruikers altijd de juiste informatie kunnen krijgen. Daarmee moet de chatbot vermijdbare drempels wegnemen en de navigatie door de opleiding veel overzichtelijker maken.
Brouwer verwacht dat de bot ook in de praktijk waarde toevoegt: praktijkopleiders zouden hierdoor gemakkelijker meerdere aiossen kunnen begeleiden, en instituutsopleiders worden mogelijk ontlast. “De belangstelling voor het vak is groot, maar geïnteresseerde aniossen lopen soms tegen wachttijden aan. Als de chatbot helpt om begeleiding efficiënter te maken, ontstaat er meer ruimte voor nieuw talent.”
Tobias: gekozen door de leden
Om de chatbot een passende naam te geven, konden leden reageren op een poll via de nieuwsbrief. De meerderheid koos voor Tobias: Tool Opleiding Bedrijfsarts – Informatie, Advies en Support.
Op dit moment worden de laatste technische en inhoudelijke stappen gezet. Binnenkort kun je aan de slag met Tobias – de digitale gids die de opleiding bedrijfsarts begrijpelijker, toegankelijker en toekomstbestendig helpt maken.
Meer over dit onderwerp
Subsidie voor chatbot die opleiding tot bedrijfsarts begrijpelijker maakt
Eind 2024 kende ZonMw binnen het programma Innovatieve arbozorg subsidie toe aan twee projecten van de NVAB. Eén daarvan is…
Terugblik najaars-ALV 2025
Op donderdag 6 november jl. was de najaarsvergadering. Leden konden in Utrecht en online deelnemen. Het was een volle agenda,…