De leerstoel Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde is een initiatief van de NVAB om de wetenschappelijke basis van het vak te bestendigen. De NVAB streeft ernaar om de komende jaren ook in andere UMC’s een leerstoel Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde in te stellen.
Frederieke Schaafsma is hoofd van de polikliniek Mens en Arbeid van Amsterdam UMC en werkt 1 dag per week in de praktijk binnen deze polikliniek. In haar onderzoek richt zij zich op het optimaliseren van evidence-based arbeidsgerichte zorg voor werkenden mede door samenwerking met zorgverleners binnen en buiten de kliniek als ook met de andere kerndisciplines binnen de bedrijfsgezondheidszorg.
Als bijzonder hoogleraar zet ze zich namens de NVAB onder meer in voor de verdere kennisontwikkeling binnen het vakgebied en effectieve kennisdeling met de praktijk.
Artikelen en interviews
- Bedrijfsartsen mogen minder bescheiden en meer vindbaar zijn
- “Als beroepsgroep moeten we preventiegerichte zorg meer naar ons toe trekken”
- Gewasbeschermingsmiddelen: wel degelijk gevaarlijk, medischcontact.nl
- “De bedrijfsarts heeft het alleen maar drukker gekregen”, arbo-online.nl
- Frederieke Schaafsma benoemd tot bijzonder hoogleraar Arbeids- en bedrijfskunde, www.uva.nl
Waarom een leerstoel?
Aan het begin van de 21e eeuw was arbeids- en bedrijfsgeneeskunde nog onvoldoende academisch geworteld in Nederland. Er was onder meer een gebrek aan universitaire infrastructuur, onderwijs in de basisartsopleiding, leerstoelen en promotieplaatsen. Maar andersom was de wetenschap ook onvoldoende aanwezig in de praktijk. Bedrijfsartsen deden wel pogingen tot meer evidence-based werken, maar er was nog een lange weg te gaan. De Commissie Richtlijnontwikkeling en Wetenschap (CROW) adviseerde het NVAB-bestuur om deze kloof tussen wetenschap en praktijk te verkleinen. Zo ontstond het initiatief tot een leerstoel. In 2011 werd Carel Hulshof benoemd tot bijzonder hoogleraar Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde. Hij was de eerste die deze door de NVAB opgerichte leerstoel bekleedde.
Carel Hulshof : “Met de leerstoel laat de NVAB zien dat we als professionals veel waarde hechten aan de wetenschappelijke onderbouwing van ons werk. Bovendien: zo’n leerstoel zet ons vak toch even in de spotlights. Dat merkte ik ook aan de talloze keren dat ik ben gevraagd om te opponeren bij promoties of om bij te dragen aan discussies over thema’s als preventief medisch onderzoek of sociaal-medische begeleiding bij mensen met een chronische aandoening.”
Wil je meer weten over het verleden en de toekomst van onze leerstoel? In dit artikel vertellen Carel en Frederieke over hun passie om de praktijk met de wetenschap te verbinden.