Klacht of verschil van mening?
Ben je het niet eens met een oordeel of advies van de bedrijfsarts of twijfel je erover? Dan is dat geen klacht, maar een (mogelijk) verschil van mening. Lees wat je in dit geval kunt doen.
Ben je ontevreden over hoe de bedrijfsarts of de taakgedelegeerde met je is omgegaan, lees dan hier verder.
Altijd eerst een gesprek
Veel problemen zijn weg te nemen door met elkaar te praten. Laat je bedrijfsarts weten wat je dwars zit. Zo geef je de arts ook de kans om het te proberen op te lossen. De bedrijfsarts kan uitleggen waarom iets op een bepaalde manier is gezegd, gedaan of geadviseerd. En als een excuus op zijn plaats is, dan biedt een gesprek daar ook ruimte voor. Mogelijk is het probleem dan uit de wereld.
Wij vinden het belangrijk dat de bedrijfsarts de klacht en het gesprek met jou schriftelijk vastlegt. Zo is altijd terug te zien wat er is gebeurd en hoe met de klacht om is gegaan.
Als het gesprek niet hielp
Soms is een klacht ook na een gesprek nog niet opgelost. Dan kun je gebruikmaken van een formele klachtenregeling.
Wanneer je bedrijfsarts in loondienst is bij een arbodienst of andere dienstverlener, kun je bij dit bedrijf of een klachtencommissie terecht. Arbodiensten zijn verplicht om een klachten-regeling te hebben en die op hun website te vermelden.
Zelfstandige bedrijfsartsen zijn verplicht om zelf een klachtenreglement te hebben. Bedrijfsartsen die lid zijn van de Vereniging van Zelfstandige en Freelance Bedrijfsartsen (ZFB) maken doorgaans gebruik van het Klachtreglement zelfstandige bedrijfsartsen.
Na klachtbehandeling nog ontvreden?
Het komt gelukkig niet vaak voor, maar het kan zijn dat je na een formele klachtenregeling nog niet tevreden bent. Dan zijn er verschillende mogelijkheden:
Niet medisch-inhoudelijke klachten
Gaat je klacht over iets anders dan het medisch handelen van je bedrijfsarts? Dan kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie Arbodienstverlening stappen. De arbodienst waar je bedrijfsarts werkt moet dan wel bij deze commissie zijn aangesloten. De Geschillencommissie behandelt klachten van werknemers en werkgevers die vinden dat (een werknemer van) een arbodienst zich onbehoorlijk tegenover hen heeft gedragen of hen onrechtvaardig heeft behandeld.
Lees meer informatie over de Geschillencommissie Arbodienstverlening
Onprofessioneel handelen
Vind je dat de bedrijfsarts je niet heeft behandeld zoals je van een geneeskundig specialist mocht verwachten? Dan kun je overwegen om een klacht in te dienen bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Deze instantie behandelt klachten over het medisch inhoudelijk handelen, maar ook over de bejegening of de gegevensuitwisseling.
Lees meer op tuchtcolleges-gezondheidszorg.nl
Klacht over een aanstellingskeuring
Met deze klachten kun je terecht bij de Klachtencommissie Aanstellingskeuringen. Meer informatie over deze commissie vind je op www.aanstellingskeuringen.nl.