Ga naar de inhoud

Wat kun je verwachten?

De eerste afspraak

De bedrijfsarts heeft veel kennis van psychische en lichamelijke klachten. Deze arts behandelt die meestal niet zelf, maar weet wel precies bij wie je voor behandeling het beste terecht kunt en eventueel verwijzen naar een specialist of dit afstemmen met de huisarts. Om goed te kunnen adviseren, brengen jullie eerst jouw situatie in kaart. Wat is er aan de hand? Welke factoren spelen er allemaal mee? De bedrijfsarts zal vragen naar je gezondheid, je werk en je leven daaromheen.

Samen met jou probeert de bedrijfsarts een helder beeld te krijgen door vragen als:

De bedrijfsarts is, net als een specialist in het ziekenhuis, een geneeskundig specialist en heeft na de geneeskundestudie nog vier jaar doorgeleerd om mensen te kunnen helpen bij vragen of ziekte in combinatie met werk. En net als de dokter in het ziekenhuis, houdt de bedrijfsarts zich aan het medisch beroepsgeheim. Wat je samen bespreekt, is dus vertrouwelijk.

Zo kun je je voorbereiden

Voor een goed behandelplan is het belangrijk dat je bedrijfsarts precies weet wat er speelt. Daarom is het handig om je gesprek voor te bereiden. Zet zoveel mogelijk informatie op papier, zodat je niets vergeet te vertellen of te vragen. Deze vragen kunnen je helpen:

Geef duidelijk aan waar je last van hebt en wat voor invloed dat heeft op je leven. Ook kan het helpen om concrete voorbeelden te geven. Heb je vragen? Stel die dan vooral. De bedrijfsarts is er om jou te helpen. Het kan zijn dat je veel bespreekt. Dan is het prettig om voor jezelf aantekeningen te maken tijdens het gesprek.

Spannend?

Best veel mensen vinden een bezoek aan de bedrijfsarts spannend. Ze zijn bijvoorbeeld bang dat te te snel weer moeten werken of schamen zich omdat ze ziek zijn. Het helpt als je weet wat je kunt verwachten. De bedrijfsarts is er om je te helpen en geeft onafhankelijk advies. Samen bespreken jullie wat er aan de hand is en of je veilig en gezond kunt werken. Kan dat (nog) niet, dan maken jullie samen een plan. Vind je het spannend? Vraag de bedrijfsarts dan om extra uitleg.

Na de afspraak

De bedrijfsarts zet alles wat jullie bespraken op een rij. Je krijgt dan een verslag met daarin een advies wat (voorlopig) wel en niet kan. Als de bedrijfsarts denkt dat je (gedeeltelijk) weer aan het werk kunt, onderzoeken jullie samen wat ervoor nodig is om dat veilig en gezond te kunnen doen. Bijvoorbeeld doordat je:

Al deze afspraken komen in een behandelplan. Je werkgever krijgt te zien wat het advies van de bedrijfsarts is en hoe jouw behandelplan eruit ziet. Dat is nodig om te kunnen re-integreren, want de afspraken voor je werk maak je zelf met je werkgever.

Heb je een klacht?

Dat is vervelend. Blijf er niet meer rondlopen, maar ga er samen over in gesprek.
Lees wat je kunt doen als je een klacht hebt over je bedrijfsarts.

Beroepsgeheim

De bedrijfsarts deelt geen persoonlijke of medische informatie met je werkgever. Soms is dit wel nodig, bijvoorbeeld bij een ernstige allergie of epilepsie. Dan vraagt de bedrijfsarts altijd eerst jouw toestemming.

Samen beslissen

Ben je onder behandeling bij een andere arts? Ook dan kun je een afspraak met de bedrijfsarts maken. Je kunt dan concrete adviezen krijgen rondom werk. Meer over samen beslissen vind je bij de Patiëntenfederatie.

Veelgestelde vragen

Als beroepsvereniging van bedrijfsartsen biedt de NVAB werknemers geen helpdesk per mail of telefoon. Om dezelfde reden kunnen we niet ingaan op jouw persoonlijke situatie. Waar mogelijk vertellen we je wel graag waar je meer informatie kunt vinden.