Luistertip: Bedrijfsarts & corona

22 februari 2021

Recent verscheen de aflevering ‘Bedrijfsarts: corona en vooroordelen’ van Werkverkenners. BNR Nieuwsradio zoomde hiermee in op het werk van de bedrijfsarts bij corona. De bedrijfsarts heeft juist ook in deze coronatijd een belangrijke rol in het voorkomen en bestrijden van ziekteverzuim. BNR sprak hierover met bedrijfsarts en ambassadeur Madelijn de Kleine, collega-bedrijfsarts Els Carsouw en arbeidsrechtsadvocaat Maarten van Gelderen.

Duidelijke uitleg en afspraken
Ambassadeur Madelijn weet dat mensen lang niet altijd goed weten wat bedrijfsartsen allemaal kunnen en mogen doen. Ze geeft daarom altijd meteen duidelijke uitleg en maakt concrete afspraken. Zo weten werknemer en werkgever meteen wat zij van haar als bedrijfsarts kunnen verwachten. ‘Voor iedereen die het eerst bij mij komt heb ik een introductiepraatje waarin ik uitleg wat mijn werk inhoudt. Ik vertel dat wij twee belangrijke taken hebben: preventie en mensen begeleiden in hun functioneren – daar waar gezondheid en werk elkaar raken. Dat kan doordat je ziek wordt en dat invloed heeft op het werk. Maar ook andersom, wanneer je denkt: hé, wat doet werk met mijn gezondheid?’
 
‘Bedrijfsarts spreek ik pas als ik uitval, toch?’
Veelvoorkomend misverstand is dat een bedrijfsarts pas te benaderen is wanneer er sprake is van ziekteverzuim. Niks is minder waar. Preventie is een belangrijk (en leuk!) onderdeel van het werk van de bedrijfsarts. Ook dat maakt Madelijn meteen duidelijk in haar introductiegesprek: ‘Vooral het stukje preventie – dus dat mensen ook bij ons kunnen komen zonder dat ze ziekgemeld zijn – is vaak niet bekend bij mensen. Dat biedt vaak ook meteen weer nieuw perspectief. Mensen zeggen dan: oh, dus ik mag ook gewoon zelf bij jou komen als ik vragen heb? Dan zeg ik: ja graag! Dat zijn ook voor mij vaak de leuke gesprekken.’
 
Geheimhoudingsplicht
Bespreek vooraf goed de spelregels, adviseert Madelijn. ‘Bijvoorbeeld dat wij rekening houden met privacy en geheimhoudingsplicht hebben, net zoals huisartsen of specialisten in het ziekenhuis. Dingen die je met mij bespreekt over je privéleven en medische dingen blijven tussen jou en mij.’ Natuurlijk informeren bedrijfsartsen ook de werkgever, maar die informatie is per definitie altijd beperkt. ‘Je meldt in een brief of iemand in de huidige situatie wel of niet werkt, met welke beperkingen de werkgever rekening kan houden en wat de werknemer juist wel kan. Niet meer en niet minder.’
 
Contact en overleg
Doordat verslagen van bedrijfsarts – onder meer vanwege de medische geheimhoudingsplicht – beperkt blijven, vinden bijvoorbeeld arbeidsjuristen de rapporten soms te summier om er iets mee te kunnen. dat leidt soms tot vragen. Madelijn benadrukt dat het vaak om langdurige processen gaat. ‘Ik ken de medewerker soms al langer en bij een langer durend verzuimtraject zie je iemand best vaak. En de managers, die ken ik ook. Je zit met elkaar in een proces.’ Bij onduidelijkheden staan bedrijfsartsen open voor toelichting en overleg. ‘Een bedrijfsarts is niet altijd direct bereikbaar via telefoon – want ze zijn nou eenmaal vaak in gesprek met collega’s, werknemers of werkgevers – maar de mailbox wordt altijd gelezen.’
 
Aflevering beluisteren?
Beluister de volledige aflevering hieronder.